<$BlogRSDUrl$>

zondag, februari 12, 2006

Ik neem de vrijheid om... 

Ik heb lang getwijfeld of ik me in de discussie over vrijheid van meningsuiting zou storten. Maar de nuance die ik al twee jaar geleden bij Boris Dittrich heb bepleit (en ook ergens in de archieven staat, maar waar?) (en geen gehoor voor kreeg) heb ik nog steeds niet gezien.

Ik vind vrijheid van meningsuiting niet het hoogste goed dat we hebben. En ik vind dat vrijheid van meningsuiting een afgeleid recht is. Maar zolang de politiek niet de keuze maakt om tussen de rechten onderling een hiërarchie aan te brengen zullen moslims, homo’s en wie zich ook maar negatief behandeld of gekwetst voelen door de vrijheid van meningsuiting en/of godsdienst vrijheid nul op het rekest krijgen.

Voor mij is de hiërarchie de volgende:

1. De vrijheid van zijn. Dat wat je bent en niet kan of wil veranderen: man, vrouw, kind, homo, gekleurd.
2. De vrijheid van denken en geloven
3. De vrijheid van spreken en vergaderen
4. De vrijheid van doen

Daarnaast hebben we een aantal rechten:

1. Het recht om te zijn
2. Het recht om er te zijn (te wonen)
3. Het recht om te groeien (lichamelijk en geestelijk)
4. Het zelfbeschikkingsrecht.

Als je in deze volgorde de discussie bekijkt die er ontstaan is rond de cartoons, dan vind ik dat het recht om te denken en geloven wordt aangetast door het recht van spreken of doen. Net zoals de discrimatie van vrouwen op godsdienstige gronden ook niet toegestaan mag worden.

Het is maar een idee. Maar wel een idee dat de laatste dagen in mijn hoofd blijft rondzingen. Misschien hebben jullie er wat aan.


Comments: Een reactie plaatsen

This page is powered by Blogger. Isn't yours?