<$BlogRSDUrl$>

woensdag, februari 08, 2006

Democratie 

Mijn geschiedenisleraar op de Havo was een bijzondere man, Rijxman heette hij. Hij was overtuigd joods, had veel meegemaakt onder het juk van anti-semitisme en had overtuigd een hekel aan competitie en het aanbrengen van onderscheid tussen mensen. Het was dus niet verwonderlijk dat veel leerlingen een 10 kregen. Als je goed was, dan was je goed. Ik had een 10 voor mijn eindexamen. Boven de rijtjes met jaartallen hechtte Rijxman vooral waarde aan het doorzien van processen. Processen die de democratie en dus ook mensen konden bedreigen.
De opmerkingen die mij in dit kader het meest van hem is bijgebleven:
In een goede echte democratie houdt de meerderheid rekening met de minderheid.

Lees eens met die wijze les van meneer Rijksman in het achterhoofd het interview met burgmeester Arie van Erk in de Lekstreek. Het interview waarin hij stelt dat Schoonhoven zich maar moet aanpassen aan de meerderheid binnen de K4. En dat het met die democratie wel snor zit.

(Een korte samenvatting van een veel te lang artikel. Zijn ze bij de Lekstreek boos dat Schoonhoven niet meer adverteert en Bergambacht wel. Of mag ik zo niet denken? Nee, zo mag ik niet denken. Maar als ik het wel denk en opschrijf, dan valt het toch onder vrijheid van meninguiting? Of kwets ik nu iemand. Is de Lekstreek een iemand? De burgemeester wel. Oké, laten we afspreken: ben je snel gekwetst, dan heb je dit niet gelezen.)

Meneer van Erk geeft Schoonhoven niet de ruimte om de terechte zorg die er is voor de inwoners met een uitkering om te zetten in een goed plan om de fouten uit het verleden te verbeteren. Maar daar is tijd voor nodig en een goede evaluatie. En geen zelf opgelegde tijdsdruk uit angst voor de uitkomst van de komende verkiezingen. Met zijn artikel is het de burgmeester van Bergambacht die zelf een bom legt onder de samenwerking. Die een voorschot neemt op de toekomst. Door de mening van de meerderheid door te drukken ten koste van de minderheid.
Of zoals mijn meneer Rijxman zou zeggen: dat is dus geen goede democratie.

Comments: Een reactie plaatsen

This page is powered by Blogger. Isn't yours?