<$BlogRSDUrl$>

woensdag, december 28, 2005

Vleesgeworden onrecht 

Ik ben opgevoed met het idee dat Nederlandse rechters onpartijdig zijn. En dat je hun uitspraak volgt en dat je in uiterste noodzaak in hoger beroep gaat.
Minister Verdonk, die zitting houd of gevestigd is bij het ministerie van Justitie, denkt daar anders over.
Iedere keer als een rechter haar ongelijk geeft, zoals bij Kalou of bij onderstaande hereniging, gaat zij in hoger beroep.
Zij voert het vonnis niet uit en vecht het aan.

Ik krijg daar een ongemakkelijk gevoel bij. Voor mij getuigt het van weinig respect voor de rechterlijke macht.

Als ze een principe uitspraak wil in zaken, kan ik mij nog voorstellen dat je in beroep gaat, maar dan wel het uitgesproken vonnis in dat geval uitvoert. Dat zou je sieren als bewindspersoon. Dan maak je er geen persoonlijke, maar een principe kwestie van.

Maar op en of andere manier straalt ze uit dat het gelijk van een rechter een persoonlijke nederlaag is. Waarmee ze zelf het persoonlijke element in haar functie trekt. Ik krijg steeds meer moeite om die reden de persoon van de functionaris te onderscheiden. Verdonk voert het beleid niet uit, ze is het beleid zelf aan het worden. Ik weet dus nu hoe vleesgeworden onrecht er uit ziet. En ik vind dat geen prettig gezicht.

Hier het bericht:

Minister Verdonk tekent beroep aan tegen de uitspraak van de rechter in een herenigingszaak. Dat zegt woordvoerder Anroud Strijbis van Justitie. Vorige week bepaalde de rechtbank in Haarlem dat het beleid van de Nederlandse overheid strenger is dan een Europese richtlijn voorschrijft. Het effect van de uitspraak kan zijn dat Nederland soepeler moet zijn als uit het buitenland afkomstige mensen familieleden willen laten overkomen.
Een klacht van een man die zijn zoon uit Turkije wilde laten komen was aanleiding voor de uitspraak. Die aanvraag werd afgewezen door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). De dienst is van mening dat in de relatie tussen de man en zijn zoon geen sprake was van 'feitelijk behoren tot het gezin'. Het Nederlandse recht zegt dat als een ouder en kind langer dan vijf jaar gescheiden leven er geen sprake meer is van deze situatie. Volgens de rechter is die regel te strikt

Comments: Een reactie plaatsen

This page is powered by Blogger. Isn't yours?