<$BlogRSDUrl$>

woensdag, november 23, 2005

Vitale ouderen en mantelzorg 

(bij voorbaat sorry voor wat jargon!)

Gisteravond een bijeenkomst in het kader van een pilotproject van de WMO. Schoonhoven en Ouderkerk krijgen 20.000 euro om vitale ouderen in te zetten bij de ondersteuning van de mantelzorg. Ik heb wat gemengde gevoelens bij de avond.
Het is goed dat vertegenwoordigers ‘uit het veld’, ouderenbonden, ouderenwerk, zonnebloem, gevraagd worden naar hun inbreng. De methode waarop het gebeurde was niet echt professioneel, wel enthousiast.

Maar aan het einde van de avond, toen er 9 projecten waren benoemd met wat kunst en vliegwerk – waarbij er één in de pauze was toegevoegd! – werd er gestemd door de vertegenwoordigers. De politiek moest zijn mond houden. De keuze van de zaal werd overgenomen door de wethouder en er zal een aanvraag naar het ministerie worden gezonden.

En daar wringt het bij mij wat. Goed dat er inbreng was, maar de wethouder moet zijn verantwoordelijkheid nemen en er zelf een keuze uit maken. Of de keuze volgen van de aanwezigen, maar er dan wel voor zorgen dat die representatief zijn voor het ouderenwerk. En dat was niet zo.

Ben ik het oneens met de keuze? Beetje. Ik vind het een conservatieve keuze. En een keuze die er vanuit gaat dat mantelzorgers zich zelf als mantelzorgers beschouwen en in die zorg ondersteuning nodig hebben. Van vitale ouderen.Ik waag het te betwijfelen.

Kenmerk van mantelzorg is dat het gebeurd van uit een vanzelfsprekendheid. En die liefde of compassie geef je niet graag uit handen. Wel de dagelijkse klussen die tijd kosten of ingewikkeld zijn en die je afhouden van de zorgtaak.

Wat dat betreft was ik blij met het beleidsplan van de stichting welzijn ouderen Schoonhoven (Swos). Dat met praktische ondersteuning ouderen – en dus ook mantelzorgers – gaat helpen hun zelfstandigheid wat te vergemakkelijken. Van lamp indraaien tot hond uitlaten. Een goede stap.

Mijn voorstel van de ‘buurttante’ heeft het niet gehaald. Da’s mooi. Dan valt er straks ook nog wat te doen als wij als coalitiepartij aan zet zijn. Ik kan bijna niet meer wachten!

Comments: Een reactie plaatsen

This page is powered by Blogger. Isn't yours?