<$BlogRSDUrl$>

dinsdag, november 29, 2005

Digitale afscheidspeech voor Dorothé 

Vandaag nemen we afscheid van mijn burgemeester.

De eerste keer dat ik Dorothé tegenkwam was in een jeneverhuis in Rotterdam. Ik woonde nog niet in Schoonhoven, maar had al wel een huis gekocht. Het was overigens niet in een kroeg, maar een feestlocatie waar de Toerisme Trofee werd uitgereikt. Schoonhoven was kanshebber. Ik was net begonnen bij de evenemententak van de ANWB. Dus het zal ergens in 1989/90 zijn geweest.

Ik was net bezig te vertellen aan een collega dat ik naar Schoonhoven ging verhuizen toen daar een kortgerokte modieuze hooggehakte dame voorbij zweefde.
"Dat is dan jouw burgemeester", zei mijn collega.
Tja, daar ging mijn beeld van degelijk saai stadje aan de Lek.
En ik vond Schoonhoven meteen al een stukje leuker.

Later hebben Dorothé en ik een keer samen op toneel gestaan. Zij als beschermvrouwe en ik als voorzitter. Nee, zij als Pieternel en ik als Thomasvaer. Op rijm hebben we een of andere feestelijke gebeurtenis in het theater geopend.
En zover ik al een beeld had van een saaie bestuurder, was dat helemaal weg.
En ik vond Schoonhoven meteen al een stukje leuker.

De laatste drieëneenhalf jaar is heb ik Dorothé leren kennen als een betrouwbaar bestuurder. Waarbij haar doortastendheid en humor om en om op de voorgrond traden.
Ze heeft mij als beginnend raadslid de ruimte gegeven om fouten te maken. En tijdens vergaderingen vele bemoedigende knikjes gegeven.
Was ik in het begin nog nerveus voor de vergaderingen, dan is dat nu wel over.
En ik vond politiek in Schoonhoven meteen al een stukje leuker.

Zondag hebben we afscheid genomen van Dorothé in het theater. Vandaag neemt de Raad afscheid. Zo lang ik in Schoonoven woon was Dorothé mijn burgemeester. Nu gaat ze weg. Als Burgemeester. Daarna verhuist ze naar Amsterdam.
En ik vind Amsterdam nu al meteen een stukje leuker.

Comments: Een reactie plaatsen

This page is powered by Blogger. Isn't yours?