<$BlogRSDUrl$>

dinsdag, februari 08, 2005

Amateurs (2x) 

Gisteren de jaarvergadering van de toneelclub bijgewoond. De afgelopen jaren kwamen er steeds andere vergaderingen tussendoor en zo kwam het dat ik betrekkelijk nieuw de bijeenkomst bijwoonde. Een paar opvallende zaken:
Ook hier zie je een bestuur dat naast alle eigen verplichtingen probeert zo goed mogelijk de club te runnen. En daar bij voor alle taken, klussen en extra’s ondersteuning bij de leden zoekt. Wie wil er dit oppikken, wie wil dat organiseren? En als dat vaak gebeurd zie je mensen ongemakkelijk heen en weer schuiven. Ik ben al zo druk, maar kan ik wel nee zeggen. De grens tussen verplichting en vrije tijd is erg dun.
Ik vraag me af of er in de civil society die dit kabinet voor staat er nog wel tijd is voor verenigingen als deze. Want dan krijg je er ook nog zorgtaken voor familie, buren en kennissen bij.
Tweede opvallende zaak is dat de club bijna zonder gemeentelijke ondersteuning (200 euro voor de jeugd) draait. En dus een voorbeeld kan zijn voor het lokaal sociaal beleid. Moet je dan die 200 euro ook nog afpakken? Denk het niet. Want dit geld betekent ook waardering voor de activiteit. (Voor de meelezende bezuinigeraars: let wel; het gaat om de club, niet om het gebouw en de wekelijkse programmering)
Laatste opvallende aan deze vergadering is dat de leden weinig bewust waren van de bedreigingen die er zijn. En dan met name de sloop van de Zilverfabriek naast het theater en de (hoog)bouw van woningen. De stilte rond het Hooijkaas project van gemeente en projectontwikkelaar dreigt dus vruchten af te werpen. Maar ik denk dat de leden na gisteravond wel wakker zijn.

Het tweede onderwerp met het thema Amateur is mijn eigen raadswerk. Vanmiddag een interview gegeven aan het VNG magazine. Over de (vrije) tijdsbesteding en de vergoedingen voor de raadsleden. Is het werk of blijft het hobby. Overigens komt het woord Amateur van Amate, en dat betekent houden van. Binnenkort mijn beschouwingen over dit onderwerp dus op het VNG papier. Vanavond naar een K5 bijeenkomst van de PvdA.
Zeg maar een rode amateurs bijeenkomst (= een club met mensen die houden van de Krimpenerwaard en hun hart op de goede plaats hebben zitten, dus links.)











Comments: Een reactie plaatsen

This page is powered by Blogger. Isn't yours?