<$BlogRSDUrl$>

zaterdag, oktober 16, 2004

Zaterdagmiddag 

De bel.
Ik maak me los van de dikke zaterdagkrant.
Voor de deur staat een aardig meisje met in haar armen een bananendoos vol zakjes pel-pinda’s.
Of ik zo’n zakje wil kopen voor haar school in Rotterdam. Om lesmateriaal mee te bekostigen. Ze ziet de vraagtekens in mijn ogen. Drie euro per zakje, twee voor 5. ‘Dat willen de leraren er voor hebben,’’ voegt ze er haastig aan toe. Zodat ik in ieder geval niet denk dat het haar idee is om op een vrije zaterdagmiddag pinda’s te verkopen.
Mijn vraagtekens blijven. “Waarom verkoop je dit voor school. Die krijgt toch geld van de overheid?”
“Dit is voor het lesmateriaal” antwoord ze direct.
“Heb je er een vergunning voor? ”
“Ja hoor, die heeft de leraar. Die loopt hier ook ergens….”

Ik ga weer terug naar mijn krant. Maar voor dat ik goed en wel zit gaat de deurbel weer.
Voor de deur staat een aardige grijze mevrouw met aan haar rollater een Albert Heijn tas met papieren zakdoekjes.
Of ik een pakje wil kopen voor haar verzorgingstehuis. Om rollators en bezigheidstherapie mee te bekostigen.
Ze ziet de vraagtekens in mijn ogen. Drie euro per zakje, twee voor 5. ‘Dat willen de zusters er voor hebben,’’ voegt ze er haastig aan toe. Zodat ik in ieder geval niet denk dat het haar idee is om op een vrije zaterdagmiddag zakdoekjes te verkopen.
Mijn vraagtekens blijven. “Waarom verkoop je dit voor het verzorgingshuis. Die krijgt toch geld van de overheid?”
“Dit is voor de rollators” antwoord ze direct.
“Heb je er een vergunning voor? ”
“Ja hoor, die heeft de zuster. Die loopt hier ook ergens….”

Ik ben nog niet in de kamer of de bel gaat weer. Boos draai ik me om. Mag ik dan niet eens even vrij zijn.
Ik ruk de deur open. En schrik me wild van de menigte voor mijn deur. Artiesten met rode neuzen, baby’s met rammelaars, blinden met jonge hondjes, werklozen met gezelschapsspelletjes, asielzoekers met loempia’s, hangjongeren met opvoersetjes voor de bromfiets…….Ze beginnen allemaal tegelijkertijd hun waar aan te bieden.
“Hebben jullie er een vergunning voor?’weet ik er nog uit te stamelen.
“Ja hoor, die heeft de regering. Eigen verantwoordelijkheid heet dat……….”

Het eerste gedeelte van het verhaal gebeurde echt vanmiddag. De rest zou zo maar ook kunnen gebeuren.
Zucht.
Verlang je ook zo naar verkiezingen??








Comments: Een reactie plaatsen

This page is powered by Blogger. Isn't yours?