<$BlogRSDUrl$>

maandag, augustus 23, 2004

Zondag: somber en vrolijk 

Vanavond fractievergadering. De zondag veel tijd besteedt aan het doorworstelen van verordeningen voor de Wet Werk en Bijstand. Heb er wel wat vragen bij. Het lastige is dat door de verordeningen heen een sfeer van controle, wantrouwen en onbegrip heerst. En dat het heel moeilijk te vatten is. Een klein voorbeeld:
Als je je best doet om hoger op de ladder richting uitstroom te komen komt, dan heb je recht op een toeslag. M.a.w. je wordt beloond voor je inspanningen. Behalve als je vrijwilligerswerk gaat doen waarvoor je een onkostenvergoeding krijgt. Zoals kilometerkosten als je met iemand naar het ziekenhuis gaat als buddy. Let wel o n k o s t e n v e r g o e d i n g , geen salaris, premie of bonus. Dan krijg je niks, geen beloning Tot zover het sociale gehalte van dit kabinet. En van dit college dat de regels zomaar overneemt. Sterker, het niet krijgen van de toeslag staat niet in de verordening, maar in de toelichting er op. Kortom, wantrouwen is wat de klok slaat. En daar word ik somber van.
Vaak word ik beschuldigd van naïviteit. Dat ik niet wil zien dat er gefraudeerd wordt.. Dat iedereen de kluit belazert. Ik heb nieuws: ik ben niet meer naïef, ik ben verstandig geworden. En weet dat er op beperkte schaal regels bewust en onbewust worden overtreden. En dat je daarom moet inzetten op preventie en handhaving. Maar wat er nu gebeurd is over de top. Alles schijnt gecontroleerd te moeten worden. De grootste fout die je kunt begaan is niet het bijklussen, maar het niet vertellen. Jokken tegen de Sociale Dienst wordt halsmisdrijf. Hoppa, 1000 euro eraf. Hoeveel keer je er voor kunt stelen of wildplassen….Ik weet het, soms overdrijf ik wat. Maar ik ben denk ik beïnvloed door het negativisme uit de verordeningen. En dat terwijl ik gisteren ook heb kunnen ervaren hoe kleurrijk tolerant Nederland soms kan zijn. De Haagse Ha-shi-ba was goed. En wekelijks voor herhaling vatbaar. Blijf ik tenminste vrolijk tijdens het lezen van verordeningen.

Comments: Een reactie posten

This page is powered by Blogger. Isn't yours?