<$BlogRSDUrl$>

woensdag, augustus 11, 2004

Preken voor eigen parochie 

Aan de rand van Schoonhoven spelen zich drie dagen de tentfeesten af. Een initiatief van de hervormde kerk. Overdag een jongerenprogramma en ’s avonds activiteiten voor ouderen.
Gisteravond volleybal, vanavond zeskamp. Gelardeerd met serieuze godsdienstige activiteiten.

Bij de opening gisteravond ving ik op dat de tentdagen subsidie hebben aangevraagd. De wethouder die daarover publieke werd ondervraagd zei dat hij daar niet alleen over ging, dat het een college zaak was, maar dat hijzelf het wel een goed idee vond. (Tja, CDA wethouder, midden in je kiezers doelgroep, dus slim gezegd.)

Al eerder heeft de stichting het rechte pad subsidie gevraagd voor wereldse activiteiten vanuit een godsdienstige (Islamitische) visie. Om het maar eens samen te vatten. Met name het CDA was er ook huiverig voor. Ik wist het nog niet. Stond sympathiek tegenover de activiteiten en had moeite met de drijfveer.

Na vanavond wist ik het. Niet doen. En ook de tentdagen hoeven wat mij betreft geen subsidie. Dat maakt de activiteiten niet waardeloos. Maar ze staan niet open voor iedereen. En hoewel er nergens staat dat het voor anderen verboden is, is de manier waarop de godsdienst wordt beleefd en beleden een drempel voor anderen. Ik voel me er in ieder geval erg heidens en erg homo, een gevoel gevoed door de vele blikken die ik krijg. Hetzelfde gevoel dat ik had bij de rechte pad bijeenkomst overigens.

Voor de kerk en het rechte pad is er wel een oplossing. Blijf organiseren, maar onder auspiciën en verantwoordelijkheid van het open jeugd en jongeren werk. Het liefst samen. Stap met een vertegenwoordiger van je club in het bestuur. Vraag vanuit die rol subsidie aan. En maak een scheiding tussen de activiteit en de boodschap. Draag de boodschap uit vanuit een tent, marktkraam of bakfiets. Met overtuiging, zonder subsidie.

Maak het voor iedereen.
Preek niet alleen voor je eigen parochie.
Ok.
Dit standpunt zal niet goed vallen bij een aantal groeperingen.
Waarschijnlijk wel binnen de PvdA.
Waarmee dit stukje ook zo'n preek is geworden,
maar wel zonder subsidie.
Amen.





Comments: Een reactie posten

This page is powered by Blogger. Isn't yours?