<$BlogRSDUrl$>

maandag, juli 05, 2004

Bedreigend 

Tja.

Tijdens de discussie op roze zaterdag heb ik geprobeerd te pleiten voor een volgorde in grondrechten. Eerst komen het recht om te zijn en te denken, daarna om te geloven en te spreken. Kortom, een homo mag niet worden bedreigd en een politicus niet worden uitgescholden of gedemoniseerd, denk ik. Maar van de aanwezige landelijke politici mocht ik dat niet zo zeggen.

Maar dan zijn er een drie jonge lefgozers die voor eigen gebruik lekker tekeer gaan tegen alles wat ze dwars zit. God, gebod, school, meiden en Hirsi Ali. Als kunstvorm. Of als puberaal gedrag. Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat zijn hun ‘dreigende taal’ nooit tegen mevrouw Ali zelf hebben gebezigd. Sterker, dat zij hun uitingen niet buiten hun eigen jongenskamer hebben willen brengen. Maar dat de moderne technologie sneller was dan dat zij konden denken. Als ze dat al deden.

En nu zitten ze vast. Volgens sommigen verdienen ze dat levenslang. Heb ik iets gemist? Is er dan toch een volgorde in mensenrechten in Nederland? Zoiets van “eerst politici, en dan de rest?”
Loop ik nu gevaar? Mag ik dat wel zeggen. Of denken?
Pfff.
Webloggen is lastig. In een land dat vroeger een democratie was. En nu geregeerd wordt door Balkenende en consorten.
Sorry. Niet persoonlijk bedoeld.
Tja.

Mijn inspiratiebron van vandaag:

Het Openbaar Ministerie verwijt drie leden van de Haagse rapgroep DHC dat zij Tweede Kamerlid Hirsi Ali (VVD) belemmeren in het uitoefenen van haar taak. Een woordvoerder zei maandag dat het OM gebruik maakt van artikel 121 uit het Wetboek van Strafrecht, dat speciaal in het leven is geroepen voor geweld tegen en bedreiging van leden van de Staten-Generaal.
DHC (Den Haag Connection) kwam vorige week in het nieuws door een uitzending van het tv-programma NOVA. Dat ging deels over het rapnummer 'Hirsi Ali Diss', waarin de VVD-parlementariër wordt bedreigd, uitgescholden en gekleineerd. DHC heeft onder meer geschreven dat een liquidatie van en bomaanslag op Hirsi Ali in voorbereiding zijn en dat ze haar nek willen breken.
Het OM is van mening dat artikel 121 van toepassing is op deze zaak, meldde de zegsman. In de tekst staat onder meer dat maximaal een levenslange gevangenisstraf kan worden opgelegd aan iemand die "een vergadering van een of beide kamers der Staten-Generaal uiteenjaagt." Levenslang of een tijdelijke straf kan de rechter ook geven aan een iemand die een lid van Eerste of Tweede Kamer dwingt om een besluit (niet) te nemen, of die een Kamerlid "verhindert vrij en onbelemmerd zijn plicht te vervullen".


Comments: Een reactie posten

This page is powered by Blogger. Isn't yours?