<$BlogRSDUrl$>

zondag, juni 27, 2004

Roze zondag 

Ben nog steeds bezig met mijn indrukken van de roze zaterdag te verwerken.
Enerzijds het goede trotse gevoel dat het allemaal maar kon gisteren in Enschede.
En anderzijds het besef dat het eenmalig was, en dat 15 kilometer verderop mensen vanwege hun geaardheid zichzelf niet kunnen zijn.

Veel gedachten komen bij elkaar. Over het onderzoek van de Volkskrant over de angst voor de moslims. En over het feit dat ik mezelf wel bewust ben van mijn “anders” zijn als ik bij de Veerpoort langs een groep Marokkanen loop. En dat ik dan heel bewust niet bang ben.
Omdat ik erop vertrouw dat zij mij kennen. En dus ook niet bang zijn voor mij. Een soort omgekeerde bewijslast.

De politieke discussie gisteren is wat mij betreft mislukt. Enerzijds vanwege het feit dat de discussieleider veel last had van zijn ego dat in de weg zat. Maar anderzijds vooral vanwege het feit dat de deelnemers aan de discussie aan het laveren waren tussen “vreemdelingen genegenheid” en “homo aardigheid”. En tussen godsdienstvrijheid en politieke correctheid.

Maar het heeft mij wel geholpen. Ik ben er wel mee klaar.
Discrimineren = niet integreren = niet tolereren = niet te subsidiëren = niet te accepteren.
En dat is vooral heel lullig voor al die christelijke groeperingen die al heel lang wegkomen met hun schijntolerantie. En de moslims die tegen beter weten in vasthouden aan tradities uit lang vervlogen tijden.

PS.
Geloof niet alles wat in het nieuws is. Boris Ditrich liep niet mee in de optocht. Die was al lang naar huis, ANP, teletekst en Tubantia! En ik was de enige roze politicus buiten de regio. En er liepen vooral veel hetero politici mee. Autochtoon en allochtoon. En eigenlijk was dat het beste nieuws!!

Maar ja. Niet voor de Gaykrant. Die meldde:

De Enschedese Roze Zaterdag is in mening opzicht een geslaagd evenement geworden. Hoogtepunt was de parade, waar voor het eerst sinds jaren weer een feestelijke tint aan zat. Er waren drumbands, muziekkorpsen en diverse praalwagens met allerlei spannend of fraai aangeklede boys en girls. Het leek wel een carnavalsstoet. Naast de partywagens waren onder meer Amnesty International en openlijk homoseksuele politici in de stoet present. Ook de informatiemarkt en de optredens na de demonstratie kenden veel belangstelling. Tot noemenswaardige incidenten is het nergens gekomen. Volgens de organisatie waren er liefst 17.000 mensen op de Roze zaterdag afgekomen. In 2005 zal de homotrotsdag in Nijmegen worden gehouden.

En maak van die 17.000 maar 70.000!!
Dom, Dom. dom.

Comments: Een reactie posten

This page is powered by Blogger. Isn't yours?