<$BlogRSDUrl$>

zaterdag, juni 26, 2004

Roze zaterdag 

Een bijzondere dag vandaag. Samen met echtgenoot John vroeg in de auto richting Enschede. Om 11 uur, nou ja dat was de bedoeling, een politiek forum over homoseksualiteit en integratie en tolerantie. Dat alles natuurlijk in de breedste zin des woord.
Behalve een (te) zeer nadrukkelijk aanwezige gespreksleider die in het dagelijks leven een plaatselijk opinieblaadje leidt – of is dat te vals – was het vooral een matte discussie.
Ik was er naar toegegaan zonder enige vooringenomenheid. Ik zou wel zien. Maar wat ik zag was niet leuk.
De oplossing van discriminatie was praten. En het was net alsof ik weer 25 jaar terug was. Toen ik voor de eerste keer een roze zaterdag bezocht.
De bijeenkomst van vandaag heeft me gesterkt in het sluimerende besef dat er grenzen gesteld moeten worden. Dat je niet vanwege God of Allah of vrijheid van meningsuiting mensen mag kwetsen, negeren en discrimineren. Homo of bondscoach, om maar even actueel te blijven.
En dat je juist wel die grenzen moet bewaken. Niet om de godsdienst te beknotten, maar om je inwoners te beschermen, zou ik nu, achteraf, nu ik er over na heb gedacht, tegen Boris Ditrich willen zeggen.
Het was overigens geweldig dat raadsleden en statenleden van allochtone herkomst meeliepen in de Gay parade ’s middags. Dat was echt kicken. Gewoon samen voor respect en rechtvaardigheid.
Een gigantisch compliment voor Symone en Frank die deze dag politiek georganiseerd hebben. Jammer dat er niet meer politici waren. En dat het beperkt bleef tot Enschede en omgeving. En tot GL, SP, D66 en PvdA.
Maar tussen de vele tienduizenden toeschouwers trots meelopen in verbondenheid met politici die er wel waren is een ervaring die niemand mij meer afneemt.

Comments: Een reactie plaatsen

This page is powered by Blogger. Isn't yours?