<$BlogRSDUrl$>

zondag, april 11, 2004

Demo 

Een rare demonstratie gisteren. Veel mensen op de been. (En dit keer ben ik geneigd de organisatie te geloven wat betreft het aantal; zo’n 15.000. Want ik heb gezien dat ze heel secuur aan het tellen waren.) Het was ook een mooie groep mensen. Verschillende nationaliteiten, jong e kinderen, maar ook veel ouderen.



Wat raar aan de demonstratie was is mijn gevoel dat het hier is een keer niet ging om eigenbelang, maar om solidariteit en landsbelang. Maar dat laatste is ook weer eigenbelang, dus. Ik voel me zo langzamerhand wel persoonlijk bestolen door deze regering. Bestolen van mijn geloof in democratische principes, bestolen van mijn overtuiging dat Nederland een beschaafd land is en beroofd van de illusie dat demonstreren helpt.Schaamte heb ik er voor terug gekregen.
De sfeer leek wat gelaten. Geen problemen zei de politie woordvoerder: Zo mogen ze wel vaker demonstreren. Ik denk dat het stilte voor de storm is. Dat het nog moet komen. Je hoort in gesprekken dat er kamers worden vrijgemaakt. Er worden trainingen gevolgd. Er is veel onderhuidse woede. Als ik minister was nam ik de auto en ging ik niet meer lopen.

Comments: Een reactie plaatsen

This page is powered by Blogger. Isn't yours?