<$BlogRSDUrl$>

maandag, februari 16, 2004

Geschiedenislessen 

Mag je als raadslid burgerlijk ongehoorzaam zijn? Ik denk in principe niet. En daarom betaal ik de huishoudelijke hulp wit, scheid ik het afval, zet ik de parkeerschijf en ga zo maar door.
Maar over het dossier met betrekking tot de asielzoekers maak ik me ernstig zorgen. En het schijnt dat je de vergelijking niet mag trekken (van wie eigenlijk niet) maar ik moet sterk denken aan de bestuurders in de tweede wereldoorlog. Ook zij waren loyaal aan de regering. En lieten mensen verzamelen en het land uitbrengen. Die gehoorzaamheid werd hun later verweten. De burgerlijk ongehoorzamen werden helden.
Nou heb ik niets met heldendom. Maar ik ben zo bang dat over pakweg 40 jaar de historici zich zullen verbazen over het feit dat de bestuurders zich niet hebben verzet. Dat ze het hebben laten gebeuren en dat ze niets geleerd hadden. Dezelfde verbazing die er in het buitenland nu al is.
Dit citaat komt van het weblog van Klaas de Vries:
De Londense Times bericht op 11 februari over het Nederlandse asieldebat en spreekt over “... one of the biggest mass deportations in modern European history”.
Natuurlijk ben ik het liefst braaf, lekker makkelijk. Maar ik ben bang dat het soms niet anders kan. Ben je dan onbetrouwbaar of gewetenssvol omdat je lessen probeert te trekken uit de geschiedenis.

Comments: Een reactie plaatsen

This page is powered by Blogger. Isn't yours?