<$BlogRSDUrl$>

zondag, januari 04, 2004

Franssen 

Jan Franssen is commissaris van de Koningin. En op de een of andere manier heb ik moeite met hem. Zaterdag stond er een interview met hem in de Goudsche Courant. En toen werd mij duidelijk wat er wat mij betreft aan schort. Eerst maar even een citaat uit het interview:

Het kabinet moet beseffen dat provincies en gemeenten medeoverheden zijn. Wij zijn geen uitvoeringsdiensten van “Den Haag”. Wij zijn autonoom en willen als zodanig gerespecteerd worden. Het is niet een kwestie van dienstorders uitdelen. Daar heeft het soms veel van weg.

Hier slaat Franssen de spijker op zijn kop. En omschrijft hij mijn gevoel als denk aan zijn optreden als commissaris van de Koningin. Hij bepaalt wel wat het tempo van herindeling wordt. En dat het herindeling wordt. En dat ervaar ik als weinig respectloos voor de autonomie van de gemeente. Hiermee zeg ik niet dat we uiteindelijk niet moeten komen tot herindeling. Maar dan wel van onderaf als noodzakelijk gevoeld, niet van bovenaf opgelegd.

Comments: Een reactie plaatsen

This page is powered by Blogger. Isn't yours?