<$BlogRSDUrl$>

donderdag, december 04, 2003

Onmacht en 8 % 

Ik ben nogal aangedaan door de discussie die op dit moment plaats vindt over de teruggang in inkomen van chronisch zieken mensen. Er is nu bekend dat dat 8 % kan zijn. Maar wat als je in Bergambacht woont en niet in Schoonhoven? Want de gemeentelijke heffingen en tarieven zijn nog niet meegenomen. En elke gemeente stelt dat zelf vast. Een schrale troost dat wij dat dan nog laag hebben kunnnen houden. Maar dan nog. Als je al moet leven van 50 euro per week, als je dat lukt met thuiszorg, eigen bijdragen en steeds stijgende kosten, dan is 8 % gewoon een paar keer niet eten.
Hand op houden
Er is nu een oplossing gevonden om de chronisch zieken enigszins te compenseren. Maar dat slaat echt nergens op. De bijzondere bijstand wordt eerst gekort met 220 miljoen euro. Van dat geld werden nou juist de mensen ondersteund die het echt niet meer zelf konden betalen. En dan wordt er nu 50 miljoen in teruggestort om het sociale gezicht van het CDA te redden. Nog even en de gaarkeukens komen weer en de kerk kan weer boodschappen bij mensen gaan bezorgen.
Machteloos
Machteloze woede maakt zich van mij meester als ik het gezwam uit Den Haag hoor. De verzorgingsstaat wordt gewoon afgebroken. Er wordt niet meer geluisterd naar wat er nodig is. Ik vraag me oprecht af dit de prijs is die D66 voor bestuurlijke vernieuwing over heeft.
De mensenlijke maat is verdwenen. Ik stop nu, want ik heb teveel zin om even gigantisch te vloeken en te tieren op de gasten die dit verzinnen en/of toelaten.

Comments: Een reactie plaatsen

This page is powered by Blogger. Isn't yours?