<$BlogRSDUrl$>

woensdag, december 17, 2003

Klaas de Vries  

Lang heb ik getwijfeld tijdens de verkiezing voor de lijsttrekker. Klaas de Vries had mijn sympathie, Jeltje mijn hart en Wouter mijn verstand. Nog steeds vind ik Klaas de Vries een goede vent en ik lees zijn weblog graag. Alleen jammer dat het onregelmatig verschijnt.
Mening
Je merkt soms aan Klaas dat hij bestuurder is geweest. Dat hij put uit ervaringen die anderen niet hebben. En dat hij een eigen mening heeft. Dit schreef hij over het congres:
Bij Wouter ook een nogal negatieve toon over Europa. Hij schampert op de regeringsleiders die in Brussel hun overleg over Grondwet niet tot een goed einde wisten te brengen en noemt hen mensen "die ruzie maken over de vraag wie aan het stuur mag zitten of aan het raam." Vind ik niet zo'n onbelangrijke vraag, eigenlijk.

Ook een andere passage bekoort me niet zo. "Heel veel Europeanen, en ik ben daar eentje van, hebben de oorlog niet meegemaakt. En beseffen dus onvoldoende hoe de Europese eenwording ook mede tot stand is gekomen om dat niet nog eens te laten gebeuren. Vrede en welvaart zijn voor veel mensen van mijn generatie vanzelfsprekend geworden en worden nauwelijks meer ervaren als een resultaat van de Europese gedachte." Nou, dan zouden politieke leiders die mensen misschien een beetje moeten helpen om de geschiedenis beter te begrijpen. Maar als ze het zelf al onvoldoende beseffen is dat natuurlijk moeilijk. Wouter kondigt aan dat de PvdA wel eens tegen de nieuwe Grondwet zou kunnen gaan stemmen. Dat lijkt me geen recept uit de Keuken van Kok.

Crisis?
Jammer dat de pers hem niet zijn eigen mening gunt. En er direct een nieuwsitem van maakt. Dit stond vandaag op Planet:

PvdA-Kamerlid kritiseert EU-uitspraken Bos

DEN HAAG (ANP) - PvdA-Tweede-Kamerlid Klaas de Vries heeft zich zaterdag tijdens het congres van zijn partij in Groningen geƫrgerd aan uitlatingen van partijleider Bos over Europa. De Vries laat dat blijken in zijn dagboek op internet
.

Ik hoop dat hij nog lang zijn mening geeft.

Comments: Een reactie plaatsen

This page is powered by Blogger. Isn't yours?