<$BlogRSDUrl$>

maandag, december 29, 2003

Jezus (vzmh) 

Afgelopen zaterdag ben ik bij een thema-avond van de stichting Het Rechte Pad geweest. Het onderwerp was de betekenis van Jezus voor de Islam en de christenen. Een interessante avond die veel stof tot nadenken gaf.
Stof1: In het begin een slechte opkomst, maar na afloop van een bijeenkomst in de moskee erg druk.
Stof 2: Veel meer moslims dan christenen. Jammer, misschien een keer herhalen in de kerk.
Stof3: Indrukwekkende bijdrage van de heer Bousnane en sheik el Tamamy, de dominee bleef een beetje vaag. Maar dat is misschien ook wel het verschil tussen de beide godsdiensten.
Stof 4: Wethouder, fractievoorzitter, oud wethouder en oud raadslid van het CDA waren aanwezig. John en ik en nog een paar loslopers, met alle respect. Is het dan toch een politiek item en geen kerkelijk dispuut?
Dilemma
Dat is ook mijn dilemma. Een avond als deze is prima, maar hoort thuis bij kerkelijke activiteiten en hoeft (of mag) daarom geen steun van de gemeente te hebben.
Maar de doelstelling van het rechte pad is wel degelijk maatschappelijk. Maar toch vanuit een godsdienstige achtergrond. Begrip kweken voor elkaars godsdienst.
Ik ben daar nog niet uit. Denk wel veel na over normen en waarden. Ben vooral geneigd de waarden te waarderen en de normen maar even te laten voor wat ze zijn. Duidelijker: Ik kan veel met de waarde die de islam hecht aan de bescherming van de vrouw, de norm dat de vrouw zich moet verbergen vind ik niets. Ik kan veel met het begrip naastenliefde, de normen van het CDA druisen daar op dit moment dwars tegen in.

Comments: Een reactie plaatsen

This page is powered by Blogger. Isn't yours?