<$BlogRSDUrl$>

zaterdag, december 06, 2003

De Geus gelooft in sprookjes 

Mijn nieuws van de dag:

De Tweede Kamer is woedend over de oproep van minister De Geus van Sociale Zaken aan de rijken om, volgens het 'Robin Hood-plan', geld te storten voor de minima. "Het is te zot voor woorden", briest VVD-Kamerlid Weekers. "Beschamend", oordeelt oppositiepartij PvdA. Zelfs het CDA, de partij van De Geus, is 'bepaald niet enthousiast'.

De Geus opent een speciaal telefoonnummer dat gulle gevers kunnen bellen. Initiatiefnemer van de liefdadigheidsactie is GroenLinks. Het ingezamelde geld wordt gestort in de kas van bijzondere bijstand, het financiƫle vangnet voor de allerarmsten. De regering kort de komende jaren 220 miljoen euro op de bijzondere bijstand. Op aandringen van de coalitie werd deze week een aantal pijnlijke maatregelen voor de groep van chronisch zieken en gehandicapten met vijftig miljoen iets verzacht. De Tweede Kamer maakt de liefdadigheidsactie met de grond gelijk. De liberaal Weekers voelt zich door de minister niet serieus genomen. "Het was uitgerekend De Geus die voorafgaand aan het debat riep dat koopkrachtverlies moest kunnen. En dan nu met de pet willen rondgaan. Ik vind het een ongepaste Sinterklaas-gimmick, over de ruggen van de armen. Als ik van de oppositie was, zou ik hem fileren." Oppositiepartij PvdA ziet het als 'een dieptepunt'. "Ik vind het pijnlijk. De zorg voor de zwakkeren is een verantwoordelijkheid van de overheid. Het is toch beschamend weer terug te vallen op liefdadigheid", aldus Kamerlid Noorman Den Uyl.




Comments: Een reactie plaatsen

This page is powered by Blogger. Isn't yours?